sunnuntai 25. elokuuta 2013

Postikorttiterveisiä Madeiralta


Äkkilähtö viikoksi lämpimälle Madeiran saarelle, kerta oli ensimmäinen tähän kohteeseen ja saattaa olla ettei jäänyt viimeiseksi. Saari oli todellain kaunis ja siisti, vaikka olikin vuoden kuumin aika, joka päivä lämpötila ylitti +30, niin vehreyttä sekä kukkivia kasveja ja puita oli paljon.  Hotellimme Jardins d'Ajuda sijaitsi noin 3,5 km päässä Funchalin keskustasta eli mukavan matkan päässä alamäkeen mennessä ja takaisin kulku olikin hiukan nousujohteista, hotellista oli ilmainen kuljetus keskustaan mutta otimme matkan kuntoiluna mitä tehosti vielä melkoinen lämpötila.
Yhden päivän vietimme vuoristossa levadakävelyllä, reitiltä pääsikin mukavasti ihailemaan maaseudun kauniita maisemia sekä terassiviljelmiä.


Seuraavaksi kuvia tuon kävelyreitin varrelta:













 Tähän loppuun vielä kuvakertomus matkalta hotellista Funchalin keskustaan:




















Ruoka oli hyvää ja hinnat huokeat verrattuna mm Kreikkaan, laukut on jo purettu ja kesälomasta jäljellä puolitoista viikkoa, ja tällä hetkellä aurinko paistaa lämpimästi täälläkin.

sunnuntai 11. elokuuta 2013

Sukkajuttu



 Olen neuloskellut kaksi paria sukkiakin pöytäliinojen lomassa, tässä näin elokuun alkuun parit.

Vihreät, tuttu malli: The Gardener, löytyy täältä.
Lanka: Hot Socks Neon (75% villa, 25% Polyamidi, 50g/210m, väri 83)
Puikot: 2,5
Langan menekki: 80g

Langan ostit toukokuisella kyläreissulla pohjanmaalle, menomatkalla poikettiin Tapion kauppaan Kauhajoelle. Tällä mallilla nämä ovat äkkiä laskemalla viidennet eli se jo todistaa että mukavaa neulottavaa.
Ehdottomasti mukavinta on tuo pohkeen puolelle tuleva hämppy:


Toiset sukat neulottu omista kehruutuotoksista:


Nämä on tehty vain siksi että saisin tuon erikoisen langan johonkin käytettyä.
Lanka: oma kehräämä, Chewiot 66%, pellava 34%, 100g/306m)
Puikot: nro3
Langanmenekki: noin 100g, pieni nyttönen jäi parsimavaraksi.
 
Kuitu on hommattu kehruukokemukseksi vähän erilaisesta kuidusta, kehrääminen olikin helppoa vaikka hiukan kehrätessä irtosikin hiukan pellavaa. Langan yleisvaikutelma on karkea eli sukkiin tai lapasiin. Alla vielä otokset kehräämättömästä kuidusta:
 
 
Pellava näkyy valkoisena. Alla valmiiksi kerrattu kehruutuotos kolmisäikeisenä, valmiina pesun jälkeen:
 
 
Oli jälleen mukava lueskella pöytäliinakommentteja, kiitos teille kaikille jotka tänne piipahditte!
 
Mukavaa pilvistä elokuista sunnuntaita!

tiistai 6. elokuuta 2013

Lumihiutale




Lisää kesäneulomista puuvillalangasta, älkää kyllästykö.

Malli: Schneestern (Herbert Niebling: Schöne alte Blütenmuster)
Lanka: Novita virkkauslanka, valkoinen
Langanmenekki: 63g
Puikko: 2
Koko: 70cm (halkaisija)


Palatakseni vielä tuohon edellisen päivityksen keltaiseen pitsimyttyyn, yhden parittoman kerroksen neulominen vie noin 40min, parillinen kerros joka on sileää oikeaa on hiukan nopeampi. Tällä hetkellä neulomus on nro 2,5 200cm pitkällä pyöröpuikolla ja sen halkaisija on noin 130cm. Etenee verkkaista tahtia, mallikaavio on sen verran iso että olen sen levittänyt keittiön pöydälle ja siinä aina silloin tällöin jonkun kerroksen neuloskelen.

 

Kiitos taas kaikille sivulla vierailijoille!
 

keskiviikko 31. heinäkuuta 2013

Rosette


Malli: Rosette (Kunststricken Shöne alte Blütenmuster, Herbert Niebling)
Lanka: Coats Julia (100% merseroitu puuvilla, 100g/600m)
Puikot: 2
Langanmenekki: 16g
Koko: halkaisija 29 cm
 
Yllättäen toinenkin päivitys vielä heinäkuulle, siivosin eilen lankakomeroani ja löysin puolikkaan keränlopun tuota roosan väristä virkkauslankaa ja aloittelin kokeilemaan pikkuliinan ohjetta viimeisimmästä hankkimastani ohjekansiosta. Liina valmistuikin pikavauhtia, kiitos helpon ohjeen, tulos on nyt tuossa yllä, tosin en tuota pikkuista pingottanut vaikka olisi ehkä luonut siihen vähän ryhtiä eivätkä nuo päättelykerroksen ketjusilmukkalenkin näyttäisi noin "löysiltä".

Liinojen tikuttelu puuvillalangasta onkin oikeaa kesätyötä, sitä voi tehdä vaikka terassilla istuskellen eikä lanka takerru sormiin. Yksi ikuisuusprojekti on kesken jota olen myös aina silloin tällöin työstänyt:
 

 Tuo keltainen kasa on muodostumassa myös pöytäliinaksi, meneillään on kerros 229 ja loppuun on vielä matkaa yli sata kerrosta, silmukoita tällä hetkellä puikolla noin 1500. Väri on aika mörkki mutta ajatuksena on valmis liina aikanaan liottaa Klorillissa värin haalentamiseksi, mutta se sitten joskus.

Kiitos kaikille sivulla vierailijoille jälleen kerran ja mukavaa alkavaa elokuuta!

maanantai 29. heinäkuuta 2013

Veronika





Neulotut pitsiliinat vaan lisääntyy meidän huushollissa.

Malli: Veronika, Herbert Nieblingin ohjekansiosta Kunststrick-Decken
Halkaisija: 68 cn
Lanka: Novitan virkkauslanka, menekki 60g
Puikko: nro 2

Kesäaika näköjään jotenkin hidastaa tätä blogin päivitystä, tämä taitaa jäädä heinäkuun ainoaksi. Liina on ollut valmiina pingotuksessa muutaman päivän ja odotellut esittelyä. Lankamateriaalista saan kiittä erästä ystävääni joka muisti minua kahdella kerällä tätä Novitalaista joka jo muuten oli omista varastoista aivan loppunut, vielä on valkoista virkkauslankaa yhteen keskikoiseen liinaan ainakin tai kahteen pienempään. Kiitos ystävälle!

Pari viikkoa sitten poika tuli pohjanmaalta vieraisille pikkutytön kanssa, junalla mikä sinänsä oli ihmeellistä lapselle, päivät kuluivatkin mukavasti. Laitankin alle herttaisen kuvan Sannista joka halusi opetella virkkamaan ja ketjua syntyikin!


Minä taidan tietääkin kuka aikanaan saa kaikki mun käsityökirjat, rukit ym. käsitöihin liittyvän rekvisiitan.

En mitenkään malta olla hehkuttamatta vielä täälläkin, tänä aamuna alkoi viiden viikon kesäloma eli töihin vasta syyskuussa, ihanaa!

Kiitos jälleen edellisen päivityksen kommenteista ja kiitos kaikille sivuilla vierailijoille!

keskiviikko 26. kesäkuuta 2013

Hannelore


Malli: Hannelore, kirjasta: Shöne Spizen Kunststrickmuster von Herbert Niebling
Lanka: Novitan virkkauslanka
Langanmenekki: 150g
Puikot: nro 2 
Liinan koko: 82cm x 82cm

Tätä vaaleankeltaista virkkauslankaa on tullut ostettua joskus alekorista pilkkahintaan joten se päätyi liinaksi. Liinaneuleet ovatkin mukavia kesäneuleita, puuvillalanka ei takerru sormiin vaikka ulkona lämpimässäkin neuloo.


Tuossa vielä kuvaa vähän toiselta suunnalta.


Alimmaisessa kuvassa, joka on otettu ulkona nurmikolla kun etsin suurinpiirtein sopivaa kuvauspaikkaa, aurinko vähän leikittelee.

Nämä kesäpäivitykset ovat tällaisia harvakseltaan ilmestyviä ja kovin vähäsanaisia. Kesäloman alkuun on vielä kuukausi joten neulomisia valmistuu töiden ohella hissukseen kun omakotiasujalla puutarhatöihinkin on yritettävä hiukan osallistua.

Kiitos kaikista ihanista kommenteista tuohon aiempaan pöytäliinaan liittyen. Nauttikaa auringosta, meillä etupuolen terassin mittari näytti varjossa tunti sitten 30.6 astetta.

Kiitos sinulle kun vierailit blogissani!